Goed idee! / Wat zegt het je?
Voor eerstejaars leerlingen van het VMBO kaderberoep en basisberoeps heb ik twee hoofdstukjes geschreven over ‘ ideeën ontwikkelen’ en ‘het onderzoeken van de zeggingskracht van beeldend werk’. In totaal negen pagina’s. Eerst het procesmatig werken op het niveau basis/kader behandeld. Stapsgewijs door een opdracht leiden: Lees de opdracht, bedenk ideeën, teken ze, kies het beste idee en maak het werkstuk. Moet lukken toch? Verder heb ik aandacht besteed aan hoe je ideeën kan onthouden door het maken van een schetsblad, een mindmap of een moodboard. Allemaal ooit lang geleden met klasjes onderbouw op de scholengemeenschap Zuidwalland uitgeprobeerd. Dat werkte. ‘De kracht van de uitdrukking’ moet het hoofdstukje over Zeggingskracht eigenlijk heten. Ik kom met Hercules, een blokje met o.a. Dumas en Picasso en een vergelijking tussen koningin Beatrix van Jeroen Henneman met de Néfertiti uit Egyptisch Museum in Berlijn. Gecontroleerd neem ik de leerlingen aan de hand mee en leer ze stap voor stap de zeggingskracht te onderzoeken. Tenslotte mogen de vmbo-ers ook nog even zeggen of ze iets mooi of lelijk vinden. Maar pas nadat ze eerst de vorm, de inhoud en de functie hebben beschreven!
www.thiememeulenhoff.nl
Voor eerstejaars leerlingen van het VMBO kaderberoep en basisberoeps heb ik twee hoofdstukjes geschreven over ‘ ideeën ontwikkelen’ en ‘het onderzoeken van de zeggingskracht van beeldend werk’. In totaal negen pagina’s. Eerst het procesmatig werken op het niveau basis/kader behandeld. Stapsgewijs door een opdracht leiden: Lees de opdracht, bedenk ideeën, teken ze, kies het beste idee en maak het werkstuk. Moet lukken toch? Verder heb ik aandacht besteed aan hoe je ideeën kan onthouden door het maken van een schetsblad, een mindmap of een moodboard. Allemaal ooit lang geleden met klasjes onderbouw op de scholengemeenschap Zuidwalland uitgeprobeerd. Dat werkte. ‘De kracht van de uitdrukking’ moet het hoofdstukje over Zeggingskracht eigenlijk heten. Ik kom met Hercules, een blokje met o.a. Dumas en Picasso en een vergelijking tussen koningin Beatrix van Jeroen Henneman met de Néfertiti uit Egyptisch Museum in Berlijn. Gecontroleerd neem ik de leerlingen aan de hand mee en leer ze stap voor stap de zeggingskracht te onderzoeken. Tenslotte mogen de vmbo-ers ook nog even zeggen of ze iets mooi of lelijk vinden. Maar pas nadat ze eerst de vorm, de inhoud en de functie hebben beschreven!
www.thiememeulenhoff.nl