Samen met Maarten Hamel de presentatie ‘Cultuurgebaseerd onderwijs op het Johan de Witt College’ over de door ons geformuleerde uitgangspunten van Cultuurgebaseerd Onderwijs verzorgd. Cultuurgebaseerd onderwijs is een didactisch concept op basis van de leerstijlentheorie van Kolb en de meervoudige intelligentietheorie van Gardner. De leerling staat centraal en heeft een actieve en zelfstandige rol, terwijl de docent als begeleider optreedt. Het is een samenwerkingsvorm tussen het Johan de Witt College en een groot aantal Haagse instellingen voor kunst en cultureel erfgoed.
Er is een gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces dat deels op school en deels in de culturele instelling plaatst vindt. Het curriculum wordt thematisch en vakoverstijgend ingevuld en heeft altijd een stimulus vanuit de kunst of het cultureel erfgoed. Cultuurgebaseerd Onderwijs sluit optimaal aan bij de culturele identiteit van de leerling. Op het Johan de Witt College wordt volgens dit concept gewerkt op de afdelingen Havo-vwo, de theoretische leerweg van het Vmbo, en de afdeling techniekbreed Vmbo, het Praktijkonderwijs en bij het Onderwijs aan Nieuwkomers.
Lijst van 10
Er is een gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces dat deels op school en deels in de culturele instelling plaatst vindt. Het curriculum wordt thematisch en vakoverstijgend ingevuld en heeft altijd een stimulus vanuit de kunst of het cultureel erfgoed. Cultuurgebaseerd Onderwijs sluit optimaal aan bij de culturele identiteit van de leerling. Op het Johan de Witt College wordt volgens dit concept gewerkt op de afdelingen Havo-vwo, de theoretische leerweg van het Vmbo, en de afdeling techniekbreed Vmbo, het Praktijkonderwijs en bij het Onderwijs aan Nieuwkomers.
Lijst van 10