Cultuuronderwijs op zijn Haags
Vanaf september 2013 ben ik betrokken bij het project ‘Cultuuronderwijs op zijn Haags’. Een driejarig project gefinancierd door de gemeente Den Haag en door het Fonds Cultuurparticipatie binnen de regeling ‘Cultuureducatie met kwaliteit’ en uitgevoerd door CultuurSchakel.
Groepsleerkrachten uit twintig Haagse basisscholen ontwikkelen samen met medewerkers van culturele instellingen en experts uit het culturele veld acht leerlijnen voor leerlingen van 4 – 12 jaar. Doel is het ontwikkelen van leerlijnen voor Beeldende kunst, Vormgeving en Architectuur, Cultureel Erfgoed, Dans, Interdisciplinair, Literatuur, Mediacultuur, Muziek en Theater. In het eerste ontwikkeljaar was ik betrokken als adviseur en vanaf september 2014 speel ik de rol van voorzitter van de ontwerpgroep.
De ontwerpgroep, bestaande uit experts uit het onderwijs- en het culturele veld, heeft een sturende functie. We hebben de Haagse visie op cultuuronderwijs geformuleerd en de disciplinevisies daarop afgestemd, de kernbegrippen van waaruit al het cultuuronderwijs wordt vormgeven gedefinieerd, voor alle disciplines de tussendoelen op elkaar afgestemd, thema-inhouden vastgesteld, studiemiddagen inhoudelijk vormgegeven, een ontwikkelformat voor de pilot ontwikkeld en beoordelingscriteria en een beoordelingsmodel opgesteld.
Voor elke discipline wordt projectmateriaal ontwikkeld op vier niveaus: groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8. Materiaal op leerkrachtenniveau voor minimaal 8 lesuren. We bieden ruimte aan de leerkracht om het project naar eigen inzicht uit te voeren. Binnen elk project wordt een mogelijkheid gecreëerd om een bezoek aan een expositie of voorstelling in een culturele instelling af te leggen of een bezoek van een kunstenaar in de klas te organiseren.
In het voorjaar van 2015 worden de eerste projecten gepilot en nog voor de zomervakantie van 2015 staan de eerste definitieve projectinhouden van het thema Identiteit op de website van CultuurSchakel. Het uiteindelijke streven is om eind 2016 per discipline vier projecten via de website beschikbaar te stellen.
https://cultuurschakel.nl/cultuuronderwijs/cultuuronderwijs-op-zijn-haags
Vanaf september 2013 ben ik betrokken bij het project ‘Cultuuronderwijs op zijn Haags’. Een driejarig project gefinancierd door de gemeente Den Haag en door het Fonds Cultuurparticipatie binnen de regeling ‘Cultuureducatie met kwaliteit’ en uitgevoerd door CultuurSchakel.
Groepsleerkrachten uit twintig Haagse basisscholen ontwikkelen samen met medewerkers van culturele instellingen en experts uit het culturele veld acht leerlijnen voor leerlingen van 4 – 12 jaar. Doel is het ontwikkelen van leerlijnen voor Beeldende kunst, Vormgeving en Architectuur, Cultureel Erfgoed, Dans, Interdisciplinair, Literatuur, Mediacultuur, Muziek en Theater. In het eerste ontwikkeljaar was ik betrokken als adviseur en vanaf september 2014 speel ik de rol van voorzitter van de ontwerpgroep.
De ontwerpgroep, bestaande uit experts uit het onderwijs- en het culturele veld, heeft een sturende functie. We hebben de Haagse visie op cultuuronderwijs geformuleerd en de disciplinevisies daarop afgestemd, de kernbegrippen van waaruit al het cultuuronderwijs wordt vormgeven gedefinieerd, voor alle disciplines de tussendoelen op elkaar afgestemd, thema-inhouden vastgesteld, studiemiddagen inhoudelijk vormgegeven, een ontwikkelformat voor de pilot ontwikkeld en beoordelingscriteria en een beoordelingsmodel opgesteld.
Voor elke discipline wordt projectmateriaal ontwikkeld op vier niveaus: groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8. Materiaal op leerkrachtenniveau voor minimaal 8 lesuren. We bieden ruimte aan de leerkracht om het project naar eigen inzicht uit te voeren. Binnen elk project wordt een mogelijkheid gecreëerd om een bezoek aan een expositie of voorstelling in een culturele instelling af te leggen of een bezoek van een kunstenaar in de klas te organiseren.
In het voorjaar van 2015 worden de eerste projecten gepilot en nog voor de zomervakantie van 2015 staan de eerste definitieve projectinhouden van het thema Identiteit op de website van CultuurSchakel. Het uiteindelijke streven is om eind 2016 per discipline vier projecten via de website beschikbaar te stellen.
https://cultuurschakel.nl/cultuuronderwijs/cultuuronderwijs-op-zijn-haags